„Записи пред сан“

Крајем X и почетком XI века, у златном добу јапанске културе, живела је Сеи Шонагон дворска дама младе царице Садако. Сеи је посматрала људе и појаве, писала о њима и тако иза себе оставила обимно дело, збирку можемо рећи поетских белешки, названих „Записи пред сан“. Комплетно издање са коментарима има близу 1 100  страна и у њему је 300 записа.

Избор из Сеиних размишљања на неке теме

ОНО ШТО ОСТАВЉА УТИСАК ЧИСТОЋЕ

Порцеланска шољица.

Игра светлости по води док је уливате у неку посуду.

ОНО ШТО ОСТАВЉА УТИСАК НЕЧИСТОЋЕ

Сва избледела одећа оставља утисак нечистоће, поготово она блиставих боја.

ОНО ШТО БУДИ ОДВРАТНОСТ

Наличје неког веза.

Тама у просторији која не оставља утисак велике чистоће.

ОНО ШТО ЈЕ ИЗГУБИЛО МОЋ

Велики брод који је остао на сувом у неком рукавцу за време осеке.

Безначајан човек који прекорева неког послужитеља.

Велико стабло које је ишчупао вихор, па лежи на боку, с корењем у ваздуху.

ОНО ШТО ЈЕ НЕОДОЉИВО

Љупки бели пилићи који још немају право перје и изгледају као да им је одећа мала; гласно пијучући крену за вама на својим дугим ногама, или шеткају уз своју мајку.

ОНО ШТО ГУБИ НА ЛЕПОТИ КАД ЈЕ НАСЛИКАНО

Каранфилић, трешњин цват, жуте руже.

Мушкарци или жене чија је лепота опевана у љубавним романима.

ОНО ШТО ДОБИЈА НА ЛЕПОТИ КАД ЈЕ НАСЛИКАНО

Борови.

Јесења поља.

Планинска села и путељци.

ОНО ЧЕМУ СЕ ДИВИМО

Цветови шљиве покривени снегом.

Лепо дете док једе јагоде.

Једна од Сеиних кратких прича

БИЛА ЈЕ ВЕДРА НОЋ

Била је ведра ноћ, пуна месечине, мало после десетог дана Осмог месеца. Њено Величанство, које је боравило у Царичиној канцеларији, седело је на ивици трема, док јој је Укон но Наиши свирала флауту. Остале дворске даме седеле су заједно, причајући и смејући се, али ја сам остала издвојена, наслоњена на стуб између главног предворја и трема.

– Због чега сте тако тихи, рече Њено Величанство. – Реците нешто. Тужно је када ви не проговарате.

– Загледала сам се у јесењи месец, одговорих.

– О, да, примети она. – То је баш оно што је требало да кажете.

Одломак из Сеине исповести којом заокружује своје „Записе пред сан“

ПОСТАЈЕ ТАКО МРАЧНО

Постаје тако мрачно да једва могу да наставим писање, а мој кист се сасвим истрошио. Ипак, хтела бих да још нешто додам пре него што завршим.

Ове сам записе писала код куће, кад сам имала довољно времена за себе, и мислила да нико неће приметити шта радим. Ту је записано све што сам видела и осећала. Пажљиво сам скривала ову књигу… али сада сви знају за њу, и то је последње што сам очекивала… Како моји повремени немарни записи уопште могу да се пореде са многим значајним књигама нашег времена? Али читаоци су рекли да треба да се поносим својим делом. То ме је јако изненадило, иако можда и није тако необично што им се допада, јер, као што се види из мојих записа, ја сам особа којој се свиђа оно од чега други људи зазиру, а презирем ствари које они воле.

Шта год људи мислили о мојој књизи, ипак жалим што је икад угледала светлост дана.

  Сеи Шонагон

19 thoughts on “„Записи пред сан“

    • To je njena knjiga koja je kod nazivom „Zapisi pred san“ (na engleskom „The Pillow Book“) objavila beogradska izdavačka kuća LOM, 2007. Možeš da je nađeš u svakoj iole većoj biblioteci.
      Ima momenata koji su pravi poetski dokumenti vremena u kojem je živela. Ja sam iz knjige izabrala tek mali deo. Knjiga koja je objavljena kod nas nema onaj broj navedenih zapisa već je očigledno urađen izbor. Sjajna je. Prava Japanka i prava japanska poetika.

  1. ‘Шта год људи мислили о мојој књизи, ипак жалим што је икад угледала светлост дана.’
    Nakon svih pohvala ona ipak žali? Znači li to da joj je narušen san? Je li to netko njenu intimu na silu iz ugodne tmine iznio na svjetlo? To su pitanja koja mi se neminovno postavljaju dok čitam te prekrasne zapise iz drugačije kulture protumačene prvo na prevoditeljev, a onda na vlastiti način. I bude mi nekako žao što ih smijem čitati.

    • Reč je o tome što je ona zapise beležila samo za sebe bez ikakve ideje o tome da ih obelodani svetu. Dokaz za to je generalna nesređenost zapisa u knjizi. Ostavljeni su onako kako ih je ona ostavila, bez naročitog reda i sistematizacije. Jer da jeste, više bi se pozabavila sređivanjem istih.
      Inače, o njenom životu se malo zna. Kada je napustila dvor o woj se gubi svaki trag. Ima podataka da je bila jako lepa i negovana. Većina dama je mrzela zbog njenog, kako sam našla u literaturi, „samozadovoljstva“. Eto tako je bila otprilike shvatana. Meni je, naprotiv, drago što smem da je čitam. Hvala ti.

Ostavite odgovor

